پروپوزال میزان گرایش جوانان ایرانی به سبك های موسیقی

پروپوزال میزان گرایش جوانان ایرانی به سبك های موسیقی

تا کنون مطالعات زیادی با محوریت موسیقی صورت گرفته است اما به همان میزان هم مطالعات در خصوص بررسی میزان گرایش جوانان ایرانی به سبك های موسیقی توجه محققین قرار گرفته است
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 78
فرمت فایل docx
حجم فایل 158 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

پروپوزال میزان گرایش جوانان ایرانی به سبك های موسیقی

فروشنده فایل

کد کاربری 2

کاربر

پروپوزال میزان گرایش جوانان ایرانی به سبك های موسیقی

امروزه یكی از مهمترین یكی از مؤثرترین عوامل تفریحی و سرگرم كننده برای جوانان ایرانی گوش دادن به موسیقی است. گرایشات مختلفی نسبت به انواع موسیقی در بین جوانان ایرانی وجود دارد.

جوانان امروز، داستان گذشته موسیقی ما را نمی دانند زیرا در این باره كتابی نوشته نشده است كه بخوانند. موسیقی ما در محیطی اختصاصی به وجود آمده كه چندان به مزاج اجتماع امروز نمی سازد. جوانان نغمه و آهنگی را طالبندكه به آن دل ببندند و سرگرم شوند. ولی چیزی را كه می خواهند نمی جویند. پس دست به دامان موسیقی غربی می شوند. اما چون در همه كس مایه كافی برای فهم آن نیز پیدا نمی شود به ساده ترین نوع آن كه همان جاز است دل خوش می دارند. ( خالقی ، 1372 )

نوازندگان و خوانندگان هم كه رگ خواب آنها را پیدا كرده اند آن سبك را به گوش ایشان می رسانند و به این ترتیب موسیقی ما را ضایع می كنند ( خالقی، 1366 )

آن چه كه یك شنوندة موسیقی ـ شنونده ای كه خود موسیقیدان نیست ـ از موسیقی دریافت می كند در واقع احساسی است تا تعقلی. با این حال هرچه او دربارة روابط و تأثیرهای متقابل موسیقائی، آگاهی همه جانبه تری كسب كند. این آگاهیها او را بیشتر به دریافت این هنر یاری خواهد رساند.

( ل. ونیك ، ( 1973 ) ،منصوری ( 1366 ) .)

شاید بتوان گفت احساس شنونده غیر موسیقیدان ولی آگاه بر این روابط به تناسب آگاهیهای او، نزدیك تر به احساس موسیقی دانها و آفرینندة یك قطعة موسیقی كه او می شنود خواهد بود. ( ل . ونیك ( 1973 ) ،ؤ منصوری ( 1366 ) )

هر چه جوانان ما، شناخت گسترده تری بر عوامل ساختاری موسیقی، مانند ملودی، ریتم، حركت و گونه های آن، تكرار و ….. به دست آورند، به رابطة میان عوامل تشكیل دهندة موسیقی و احساسات خود بهتر پی خواهند برد و از موسیقی لذتی آگاهانه تر خواهند برد. ( منصوری ، 1382 )

خصوصیت هر تجربة موسیقائی بستگی به توانائی ما در شنیدن دارد. اولین قدم در راه پیشرفت قابلیت هنر گوش كردن اینست كه چگونه نیروی خود را در درك موسیقی متمركز كنیم. ( پور تراب، 1372 )

انسان امروزی در وضع نا مساعدتری است زیرا تكنولوژی ما را از تمركز باز داشته است. دنیای اصوات الكترونیك، ما را در ارتباط با موسیقی، لحظه ای و آنی بار آورده است ( خالقی، 1366 )

اما سالن كنسرت جای دیگری است، در آن جا همه چیز در خدمت گوش دادن به موسیقی است. جو رسمی وادارمان می كند كه شش دانگ حواسمان به موسیقی باشد. چراغها خاموش می شوند و گوشها آمادة گرفتن اصوات هستند. (مری بویس، هنری جورج فالمیر 1957 )

گوش دادن اثر بخش به چیزی بیش از تمركز و توجه نیاز دارد ( منصوری 1382 )

در ایران آنچه كه موسیقی مجاز نام گرفته است و بنا به تعریفی كه وزرارت ارشاد از آن می كند: منعی در مورد نوع موسیقی و نوع ساختی آن وجود ندارد، تا آنجا كه پیامدهای جسمانی و روانی نداشته باشد.

بخش دیگر به خوانندگان این نوع موسیقی ها باز می گردد كه باعث جو سازی و ایجاد مشكلات دیگر نگردد. مشكل دیگری كه این روزها در عرصة موسیقی در جامعه وجود دارد اینست كه چرا موسیقی برای جوانان محدود و بدون تنوع است؟ و آیا جوانان به موسیقی فرا خور سن و روحیه شان احتیاجی ندارند؟ ( انتخابی فرد، مجلة موسیقی برای جوانان، 1379 )

می دانیم كه مشكل اساسی موسیقی ما محدود بودن دامنة خلاقیتی آن است. مهم ترین علت این محدودیتی بدون تردید فقدان یك تئوری مدوّن بر اساس موسیقی سنتی ماست. ( علیزاده، مقالة سیر تجدد طلبی در موسیقی ایران، 1375 )

باید اقرار كرد كه اكثر موسیقی دانان شرقی در مقابل قدرت و به اصطلاح علمی بودن موسیقی غربی و یا تمدن ماشینی و مادی اروپا به كلی شخصیت خود را از دست داده و به تقلید از موسیقی غربی، به تحقیر یا انكار موسیقی ملی خود كه اكثراً هم از آن بی اطلاعند دست زده اند ( تران وان، مقالة موسیقی شرقی ـ موسیقی غربی، كتاب ماهور، 1372 )

جوانان منابعی سرشار از انرژی و خلاقیت هستند كه اگر فرصت ابراز آن را پیدا نكنند افسرده و خموده می شوند. كارشناسان می گویند كه سوق دادن دائمی جوانان به آرمانگرائی موسیقی گذشته و تنها فلسفة موسیقی باعث شده كه جوانان در محاصرة موسیقیهای مبتذل قرار بگیرند. ( انتخابی فرد، مجله موسیقی برای جوانان، 1379 ) .

فهرست مطالب پروپوزال

بیان مسئاله

اهمیت و ضرورت تحقیق

مرور ادبیات

جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق

اهداف تحقیق

سوالات

فرضیه ها

تعاریف

روش تحقیق

متغیرهای مورد بررسی

شرح کامل روش (میدانی، كتابخانه ‏ای) و ابزار

جامعه و نمونه آماری

روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *