پروپوزال رابطه شیوه های حل مساله و بهزیستی روانشناختی جوانان

پروپوزال رابطه شیوه های حل مساله و بهزیستی روانشناختی جوانان

پژوهش حاضر در نظر دارد شیوه های حل مساله و بهزیستی روانشناختی جوانان معتاد را در رویارویی با نیازها و مطالبات زندگی طبیعی بررسی رابطه کنند و به شیوه های حل مساله و روشهای مقابله ای آن در مواجهه با مسائل و مشکلات زندگی دست یابد و مشخص سازد روشهای رویارویی آنان با مسائل ریز و درشت زندگی چه تفاوتی با جوانان ی که به سوء مصرف مواد دچار نیستند دارد
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 177
فرمت فایل docx
حجم فایل 116 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 32

پروپوزال رابطه شیوه های حل مساله و بهزیستی روانشناختی جوانان

فروشنده فایل

کد کاربری 2

کاربر

پروپوزال رابطه شیوه های حل مساله و بهزیستی روانشناختی جوانان

بررسی رابطه شیوه های حل مساله و بهزیستی روانشناختی جوانان وابسته به مواد مخدر و مقایسه آن با جوانان غیر معتاد

سوء مصرف مواد یکی از مشکلات بزرگ جوامع بشری است با وجود اینکه تلاشهای زیادی برای کنترل و از بین بردن آن به عمل آمده است ولی هنوز این بلای اجتماعی هر روز قربانیان زیادی می گیرد «مهریار و جزایری 1377 »کشور ایران نیز با دلایل جغرافیایی – اجتماعی – فرهنگی و مسایل دیگر با این معضل روبه رو است و برای کنترل و مقابله با آن هزینه های مادی و انسانی زیادی پرداخته است. این مشکل روانی – اجتماعی چنان همه گیر و شایع می باشد که پژوهشگران زیادی به مطالعه آن پرداخته و با تحقیقات فراگیر و همه جانبه ، ابعاد مختلف اعتیاد را بررسی رابطه می کنند تا بتوانند راه حل مناسب و قابل قبول برای آن بیابند (کوپر و همکاران، 1992، صالحی، 1371 ) با توجه به آثار زیانبار فردی و اجتماعی سوء مصرف مواد، پژوهشگران آن را به عنوان نوعی اختلال در نظر گرفته اند و دو سیستم طبقه بندی اختلالات روانی – راهنمایی تشخیص و آماری اختلالات روانی (1994) و نظام بین المللی طبقه بندی اختلالات روانی (1992) بخشهایی را به آن اختصاص دادن و ملاکهای تشخیص خاصی برای شناسایی آنها تعیین کردند گیلدر و همکاران 1996 کاپلان و سادو 1994 یکی از عواملی که برای سوء مصرف مواد و اکثر نظریه های روانشناختی مطرح شده است آسیب پذیری جوانان در مقابل مسائل و مشکلات طبیعی و غیر طبیعی زندگی است (گیلدر و همکاران 1996) در زمینه آسیب پذیری) فشار روانی یک موضوع کلیدی است و نظریات گوناگون بر روی آن متمرکز شده و تحقیقات پیشنهادی در مورد آن انجام پذیرفته است ساراسون و ساراسون 1987،ریو1992) پژوهشهای نشان داده کار جوانان معتاد از استعمال مواد افیونی به عنوان یک روش مقابهل در مقابله چالشهای روز مره زندگی و فشارهای ناشی از آن استفاده می کنند (کوپر و همکاران 1992، گیلد و همکاران 1996، استیل و جوزف 1988 روزنف و همکاران 2000، کارنی و همکاران 2000، آراملی و همکاران 2000).

بسیاری از مصرف کنندگان مواد غیر قانونی بخصوص جوانانی که از دارو نسخه نشده استفاده می کنند به نظر می رسد برای رویارویی با مشکلات زندگی و چالشهای روزانه، از آمادگی لازم برخوردار نبوده و نمی توانند به طور موثر مسائل به وجود آمده را حل کنند(گلید و همکاران 1996).

براساس مطالعات انجام یافته معلوم گردیده است که معتادان هیجانات و منفی مختلفی (مانند پرخاشگری، عصبانیت، نگرانی و اندوه) را گزارش می کنند و به منظور فرار از مشکلات و اجتناب از ناراحتی و هیجانات و احساس منفی به مصرف مواد افیونی پناه می برند. به بیان دیگر در شرایط پرتنش و به هنگام رویارویی با عوامل فشار از برای کاهش فشار های عصبی و هیجانات منفی به آرام بخش ها و افیونها پناه می برند (کوپر استل و جورج1992)

نقص در مهارتهای انطباقی و انتظارات از اثرات مواد روانگردان (باور های نادرست در خصوص اثرات مواد) از سوء مصرف مواد به عنوان یک روش مقابله تعمیم یافته است کلی استفاده می کنند (روزنف و همکاران 2000 کانی و همکاران 2000) از اینرو اتکاء به سوء مصرف مواد به عنوان روشی برای مقابله و حل مشکلات منجربه مصرف طولانی و افزایش خطر استعمال مواد غیر قانونی می شود (کوپر و همکاران 1992، آراملی و همکاران 2000).

جوانان معتاد در مواجهه با مشکلات و چالشهای زندگی به شیوه های مقابله هیجان مدا را به کار گرفته و به شیوه اجتنابی عمل میکنند و به دلیل ناکارامدی این[1] نوع شیوه مقابله و نیز پاداش و تقویت کوتاه مدت مصرف مواد معتادان از کسب مهارتهای لازم و کارآمد برای رویارویی با جنبه های مختلف زندگی طبیعی محروم می مانند و نهایتا به شیوه غیر انطباقی عمل می کنند (دلیلی و مارالات1997)


[1]Cooper 2- steele Jozeph 3-Rosenow

4-Carney 5-Arneli 6-Rusell George

سوالات اصلی:

آیا الگوی شیوه های حل مساله و بهزیستی روانشناختی جوانان معتاد وجوانان غیر معتاد متفاوت است؟

سوالات فرعی

1- آیا جوانان معتاد و جوانان عادی در «بی یاوری» با یکدیگر تفاوت دارند؟

2- آیا جوانان معتاد و جوانان عادی دو عامل« کنترل» حل مساله و بهزیستی روانشناختی با یکدیگر تفاوت دارند؟

3- آیا جوانان معتاد و جوانان عادی در عامل «خلاقیت» با یکدیگر تفاوت دارند؟

4- آیا جوانان معتاد عادی در عامل و «اعتماد در حل مساله » با یکدیگر تفاوت دارند؟

5- آیا جوانان معتاد عادی در عامل و «اجتناب » با یکدیگر تفاوت دارند؟.

6- آیا جوانان معتاد عادی در عامل و «تقرب » با یکدیگر تفاوت دارند؟

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *