پروپوزال تاثیر سیاستهای تشویق صادرات بر بنگاه های صادراتی کوچک و متوسط (SMEs)

پروپوزال تاثیر سیاستهای تشویق صادرات بر بنگاه های صادراتی کوچک و متوسط (SMEs)

پژوهش حاضر با این فرض یعنی بررسی تاثیر سیاستهای حمایت از صادرات بر صادرات بنگاه های کوچک ومتوسط به دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که چرا سیاستهای حمایت از صادرات در نتوانسته اند عملکرد صادراتی را بهبود و راهکارهای بهبود عملکرد صادراتی شرکت ها چیست؟
دسته بندی مدیریت
بازدید ها 126
فرمت فایل docx
حجم فایل 194 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35

پروپوزال تاثیر سیاستهای تشویق صادرات بر بنگاه های صادراتی کوچک و متوسط (SMEs)

فروشنده فایل

کد کاربری 2

کاربر

پروپوزال تاثیر سیاستهای تشویق صادرات بر بنگاه های صادراتی کوچک و متوسط (SMEs)

در دنیای سراسر رقابت امروز، موفقیت هر ملت در گرو درک و شناخت از امکانات موجود وبهره گیری بهینه از آنها به منظور رشد و توسعه بیشتر در همه ابعاد و زمینه هاست و این امر مهم در کشور ما ایران نیز که سالیان دراز است تکیه بر درآمدهای نفتی داشته، بسیار ضروری و حیاتی به نظر می رسد. جامعه ای که می خواهد بر پای خویش بایستد و استقلال خود را در جهان امروز حفظ کند نیاز به درآمد منابع و امکانات دیگری دارد که باید شناخته شوند و به منظور رشد و توسعه آنها برنامه ریزی و سرمایه گذاری و اقدامات موثری را انجام دهند و از درآمد ناشی از این محصوات که زاییده خلاقیت های فردی و اجتماعی است استفاده نماید. این امر مهم در درجه اول به تحقیق در مورد شناخت منابع، موانع و امکانات و در درجه دوم به برنامه ریزی برای دستیابی به بهره وری بالاتر و اقدام سریع تر در به انجام رساندن این برنامه ها، نیاز دارد. از طرفی صادرات در حالی که عملکرد شرکت از جمله حجم فروش، سهم بازار، سودآوری و موقعیت رقابتی را بهبود می بخشد روی سطوحی از استخدام، درآمدهای ارزی، توسعه صنعتی و رفاه ملی هم به طور مثبت تاثیر می گذارد. با توسعه جهانی شدن و ادغام اقتصادی در میان کشورها، صادرات یکی از مهمترین استراتژی های بین المللی کردن شرکت ها و اقتصاد های ملی شد. مدیران شرکت ها برای رقابت در بازارهای داخلی و همچنین خارجی باید مسائل و موانع متعدد صادراتی و نتایج آنها را روی توسعه صادراتی شرکت درک کنند. این مسئله برای سیاست گذاران هم به منظور اتخاذ برخی اقدامات برای حذف و یا حداقل کاهش آثار آنها دارای اهمیت است(رحمانی یوشانلوئی و همکاران، 1392).

افزایش صادرات به دلیل جهانی شدن اقتصاد دنیا با کاهش تعرفه ها و سیاست های آزادسازی تجارت رخ داده است. دولت ها علاقمند کمک به شرکت ها جهت افزایش صادرات هستند و دولت های کشورهای توسعه یافته سیاستهای ارتقاء صادرات مختلفی را به مرحله اجرا گذاشته اند. دولت ها به ارتقاء صادرات بنگاه های خود علاقه نشان می دهند چون صادرات، نیروی محرکه رشد اقتصادی است (زو و همکاران، 1998).

سیاستهای ارتقاء صادرات دولت معمولاً منجر به افزایش بیشتر صادرات شرکت می گردد. بنابراین چنین نتیجه گیری می گردد که رفتار صادراتی شرکت و همین طور عواملی که نقش مهمی در موفقیت صادراتی آنها ایفا می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تلاش جهت شناسایی اینگونه عوامل می تواند برای مدیران و سیاستگزاران راهنمای با ارزشی برای تدوین و اجرای سیاست صادرات باشد (کاتسیکیز و همکاران، 1996).

بسیاری از کشورهای جهان بخصوص کشورهای توسعه یافته برای حمایت و تشویق صادرات، تسهیلات و مشوق هایی را اعمال می نمایند؛ پرداخت وجه نقد (به صورت مستقیم یا غیرمستقیم)، معافیت مالیاتی، فروش ارز به قیمتی ارزانتر از قیمت متعارف جهت خرید مواد اولیه لازم، خرید ارز حاصل از صادرات به قیمتی گرانتر از قیمت متعارف، اعطای جایزه (یارانه) به صادرات و نظایر آن از جمله این روش ها می باشند.

در کشور ایران نیز سالیانه مبالغ قابل توجهی صرف سیاستهای تشویق صادرات می شود. درضمن چارچوب نهادی مشخصی نیز در کشور برای حمایت از صادرات شکل گرفته است که سازمان توسعه تجارت، موسسه مطا لعات و پژوهش های بازرگانی، صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات و شرکت نمایشگاه های بین المللی در این چارچوب قرار می گیرند. با این وجود، با این که چند دهه است که راهبرد تشویق صادرات به عنوان یکی از راهبردهای اصلی در راستای سیاست کلان رشد اقتصادی در دستور کار دولت های ایرانی قرار داشته و برنامه ها و فعالیت های متعددی نیز در این راستا انجام شده است، بررسی ها نشان می دهد که کشور ایران با وجود برخورداری از پتانسیل های بالای صادراتی، سهم کمی از بازارهای بین المللی را در اختیار دارد و اگرچه از زمان تدوین برنامه سوم توسعه، صادرات ایران روند صعودی به خود گرفته است، اما هنوز فاصله زیادی با شرایط مطلوب وجود دارد. به علاوه ترکیب کالاهای صادراتی کشور نیز نیازمند اصلاح و بهبود است. صادرات ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته و کشورهای همتراز به میزان قابل تأملی پایین تر است. البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنایع مختلف تولیدی وخدماتی کشور قابلیت های پایه ای مورد نیاز برای موفقیت در صادرات را دارند .

بنابراین این سؤال کلیدی قابل طرح است که چرا حجم صادرات کشور پایین است؟ سؤال فوق سؤالی پیچیده و چند بعدی است که پاسخ به آن مستلزم بررسی عوامل مختلفی است . ازبین تمامی عوامل تأثیرگذار بر عملکرد صادراتی کشور، ممکن است یکی از عوامل سیاستهای تشویق صادرات باشند. بنابراین این سؤال قابل طرح است که میزان و نحوه تأثیرگذاری سیاستهای تشویق صادرات بر عملکرد صادراتی شرکت های کوچک و متوسط چقدراست؟ در این پژوهش که با هدف بررسی میزان و چگونگی تأثیرگذاری سیاستهای تشویق صادرات بر صادرات بنگاه های کوچک و متوسط است، ارایه شده است. منظور بنگاه های کوچک ومتوسط در این پژوهش شرکت هایی هستند که در زنجیره تأمین در اقدام به تولید کالاها و خدمات می نمایند این کار با هدف دستیابی به شناخت نسبت به مکانیزم های اثرگذاری این مشوق ها و حمایت ها بر صادرات بنگاه های کوچک و متوسط انجام شده است. اما با توجه به اهمیت حمایت از صادرات و لزوم پرداختن به آن و با علم به اینکه این برنامه ها در ایران نیز مدنظر برنامه ریزان بوده و اجرایی شده اند، به نظر می رسد که نتوانسته اند تاثیر آنچنانی بر روی بهبود صادرات داشته باشند. پژوهش حاضر با این فرض یعنی بررسی تاثیر سیاستهای حمایت از صادرات بر صادرات بنگاه های کوچک ومتوسط به دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که چرا سیاستهای حمایت از صادرات در نتوانسته اند عملکرد صادراتی را بهبود و راهکارهای بهبود عملکرد صادراتی شرکت ها چیست؟

فرضیه اصلی

H1– اطلاع و استفاده از سیاستهای تشویق صادرات بر صادرات شرکت ها ی کوچک و متوسط در تأثیر دارد.

فرضیه های فرعی

H2– اطلاع و استفاده از سیاستهای تشویق صادرات بر استراتژی صادرات شرکت ها ی کوچک و متوسط در تأثیر دارد.

H3– استراتژی صادرات شرکت ها ی کوچک و متوسط بر صادرات شرکت ها ی کوچک و متوسط در تأثیر دارد.

H4– اطلاع و استفاده از سیاستهای تشویق صادرات بر موانع صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط در تأثیر دارد.

H5– موانع صادراتی بر استراتژی صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط در تأثیر دارد

H6– اطلاع و استفاده از سیاستهای تشویق صادرات بر انگیزاننده های صادرات در تأثیر دارد.

H7– انگیزاننده های صادرات بر استراتژی صادرات بنگاه های کوچک و متوسط در تأثیر دارد.

H8– انگیزاننده های صادرات بر موانع صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط در تأثیر دارد.

H9-انگیزاننده های صادرات بر صادرات شرکت ها ی کوچک و متوسط در تأثیر دارد.

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *