پروپوزال بررسی رابطه ی بین دینداری و کنترل خشم در دانشجویان

پروپوزال بررسی رابطه ی بین دینداری و کنترل خشم در دانشجویان

در این پایان نامه بعد از جمع آوری پرسشنامه های پر شده ، این پرسشنامه های با استفاده از نرم افزار Excel مرتب شده و اطلاعات مربوط به افراد شرکت کننده در این پژوهش از نظر میزان سواد،سن و طبقه بندی می گردد
دسته بندی معارف اسلامی
بازدید ها 178
فرمت فایل docx
حجم فایل 161 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23

پروپوزال بررسی رابطه ی بین دینداری و کنترل خشم در دانشجویان

فروشنده فایل

کد کاربری 2

کاربر

پروپوزال بررسی رابطه ی بین دینداری و کنترل خشم در دانشجویان

بیان مسأله

پرخاشگری به منزله وارد آوردن آسیب آشکار یا رفتارهای تنبیهی مستقیم به سایر افراد یا اشیاء تعریف می شود . کنترل خشم به پذیرش و انجام رفتار و کردار مناسب و موافق محیط و تغییرات محیطی اشاره دارد و مفهوم متضاد آن پرخاشگری است . پرخاشگری ممکن است در بافت ها و موقعیت های مختلف بروز کند و متوجه درون یا بیرون فرد باشد . به همین دلیل معمولاً صفت سازگاری همراه با موصوف خود بکار می رود و در ادبیات مکتوب و محاوره ای از مفهوم سازگاری شغلی ، زناشویی ، تحصیلی ، اجتماعی، هیجانی و جز آن استفاده می شود . خشم مهار نشده اغلب به پرخاشگری و ناسازگاری منجر می شود . ( وفایی ، 1388)

بر اساس توافق بسیاری از صاحب نظران ، خشم یکی از هیجان های اصلی بشر است که بعد از ترس بیشترین مطالعات را به خود اختصاص داده است. در مورد خشم تعاریف متعددی از سوی فلاسفه و روان شناسان ارائه شده است، ولی در تمام آنها می توان دو نکته مشترک را مشاهده کرد :

1- عامل اصلی بروز خشم ، تهدیدها و ناکامی ها و موانعی است که سر راه افراد قرار می گیرد . 2- هدف خشم اغلب دفاع ، جنگ و تخریب است .( شفیع آبادی ، 1378 ) .

ارائه ی تعریف دقیق از پرخاشگری نیز دشوار و در زبان معمول این اصطلاح به طرق مختلف به کار رفته است . اگرچه ساختار خشم مشترکاتی با پرخاشگری و خصومت دارد اما این اصطلاحات با هم مترادف نیستند . دلوکیو و الیوری ( 2005 ) عنوان می کنند خصومت به نگرش پرخاشگرانه ای اطلاق می شود که فرد را به سوی رفتارهای پرخاشگرانه هدایت می کند . در حالی که پرخاشگری به رفتار قابل مشاهده به قصد آسیب رسانی اطلاق می شود . در حقیقت پرخاشگری یک رفتار است . بطور خلاصه می توان گفت خصومت به عناصر شناختی یا بازخوردها نسبت داده می شود و ممکن است مبنای افزایش خشم و پرخاشگری در افراد باشد . یافته های پژوهشی حاکی از آنند که آموزش جرأت ورزی به عنوان یک مهارت اجتماعی موثر به افراد کمک می کند تا افراد مهارت های مقابله ای مناسب را کسب نموده و به کار بندند . ( شاملو ، 1387)

هدف و انگیزه انجام پژوهش حاضر آن است که با مرور و جمع بندی مبانی نظری و ارائه ی یافته های پژوهشی درباره ی چگونگی تأثیر دینداری بر کنترل خشم دست یابیم .

براساس تعریف چارلز اسپیلبرگر روانشناسی که متخصص مطالعه خشم است: «خشم حالتی عاطفی است که از نظر شدت از تحریک ملایم تا عصبانیت شدید تغییر می کند.» مانند سایر عواطف همراه با تغییرات فیزیولوژیکی و زیست شناختی است. وقتی عصبانی می شوید ضربان قلب و فشار خون شما بالا می رود و نیز سطوح هورمون های مربوط به انرژی مانند آدرنالین و نورآدرنالین افزایش می یابد. علت خشم می تواند هم رخدادهای بیرونی و هم درونی باشد؛ شما می توانید از دست شخص بخصوصی عصبانی باشید (یک همکار یا رئیس) یا یک رویداد (یک گره ترافیکی، یک پرواز لغو شده) یا خشم شما می تواند به دلیل نگرانی و تشویش در باره مسایل شخصی تان باشد. خاطره رخدادهای دردناک و خشم آو نیز می تواند عصبانیت برانگیزد(2).

پرخاشگری، به هر گونه رفتار عمدی اعم از کلامی و غیر کلامی گفته می شود که منجر به آسیب رساندن روان شناختی یا جسمانی یا تخریب مالی به خود و دیگران برای رسیدن به هدفی یا به منظور تخلیه هیجانی می شود. پرخاشگری از جمله مسائل عمده و با اهمیتی است که انسان از گذشته های دور تا کنون به صورت گسترده ای با آن سروکار داشته است. رفتار پرخاشگرانه در انسانها به شکل اعمال خشن به سمت به دیگران فرض می شود که ممکن است موجب اجتناب دیگران یا مقابله به مثل بسیاری از آنان گردد (4).

جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

جامعة تحقیق حاضر شامل X دانشجوی دختر و Y دانشجوی پسر كه در محدودة سنی 27ـ19 سالة مجرد می باشد كه از میان اینها با توجه به نسبت هر كدام 300 نفر انتخاب میكنیم .

روش نمونه گیری در این تحقیق استفاده از روش تصادفی ساده و با مراجعه به جدول اعداد تصادفی می باشد كه این انتخاب در دو مرحله و بطور مجزا برای هر دو گروه انجام خواهد پذیرفت . لازم به ذكر است كه این نمونه ازبین X دانشجوی دختر و Y دانشجوی پسر مجرد در محدودة سنی 27ـ19 ساله با مراجعه به مركز كامپیوتر دانشگاه انتخاب شده اند . دلاور (1371) دلایل استفاده از گروه نمونة بزرگ را چنین بیان می كند : اگر كنترل برخی از متغیرها كه در نتایج تحقیق تأثیر دارند ، برای محقق امكانپذیر نباشد و همچنین هر قدر میزان پایائی وسیلة اندازه گیری برای اندازه گیری متغیر وابسته خصوصاً متغیرهای موجود در علوم تربیتی و روانشناسی پائین باشد از نمونه های بزرگ استفاده می شود .

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *